زیرآب

زیرآب

Zirab
زیرآب

زیرآب

Zirab

مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی


مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی

مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی

دانلود مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی

مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل docx
حجم فایل 297 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 90

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

تعریف مفاهیم

2-مقدمه

اصطلاحات و کلید واژه‌ها در همه علوم بویژه در علوم اجتماعی نقش بسیار مهم و تعیین کننده در شکل‌گیری نظریه‌های علمی دارند .آنها در واقع بنیادها و پایه‌های ساختمان نظریه راشکل می‌دهند و راست قامتی و استواری این ساختمان در گرو غنای بار معنایی کلید واژه‌های آن است. کلید واژه‌ها از سوی دیگر تنها ابزاری هستند که نظریه پردازان بسیاری برای دسترسی به واقعیت بیرون از ذهن و مهار آن دراختیار دارند.از این رو غنای بار معنایی کلید واژه‌ها و میزان بازتاب واقعیت بیرونی در آن یکی از معیارهایی است که درجه اعتبار و واقع‌گرایی نظریه‌ها را تبیین می‌کند.( اجتهادی،7:1386) لذا قبل از پرداختن به نگرش‌ها و دیدگاههای مختلف، لازم است ابتدا به تعریف مفاهیم سرمایه اجتماعی ، کیفیت زندگی، ابعاد و ارائه تاریخچه مختصری از آنها بپردازیم.

2-1-تاریخچه سرمایه اجتماعی

    دغدغه تنزل روابط اجتماعی، از جمله موضوعاتی است که به کرات در جامعه‌شناسی کلاسیک و معاصر به چشم می‌خورد. به نظر زیمل نتیجه چنین شرایطی، ناپایداری روابط و کاهش اعتماد اجتماعی است. این ایده تنزل روابط اجتماعی نخستین، همچنان در کانون توجه جامعه‌شناسان قرار دارد. جامعه‌شناسان معاصر برای بررسی کمیت و کیفیت روابط اجتماعی از مفهوم سرمایه اجتماعی بهره جسته‌اند (شارع‌پور، 1380؛ 120).ریشه کار صاحبنظران این نظریه را باید در تئوری‌های کلاسیک جامعه‌شناسی جستجو کرد. در واقع سرمایه اجتماعی سابقه تاریخی زیادی دارد و جامه‌ای نو برای تئوری‌های قدیمی‌تر به شمار می‌رود. جامعه‌شناسان اولیه درباره انتقال از گمینشافت[1] به گزلشافت[2] با تأثیر زندگی شهری در حیات انسانی نظرات فراوانی ابراز داشته‌اند. به نظر زیمل[3] فرایندهایی نظیر تقسیم کار فزاینده، عقلانیت مفرط، سلطه روزافزون و نظایر آن سبب پیدایش افسردگی و احتیاط در روابط اجتماعی موجود در کلان شهر شده است، در حالت دلزدگی فرد قادر نیست تفاوت‌ها را دریابد. برای چنین فردی همه انسان‌ها در یک سطح و بدون تمایز ظاهر می‌شوندو در چنین شرایطی اهمیت زندگی از بین می‌رود. تمام امور و فعالیت‌ها یکنواخت می‌شود و رضایت از زندگی کاهش می‌یابد. به موازات افزایش افراد و تراکم فیزیکی، روابط چهره به چهره کارکرد خود را از دست داده و جای خود را به روابط دیگری می‌دهند. به نظر زیمل، نتیجه چنین شرایطی ناپایداری روابط و کاهش اعتماد اجتماعی است (همان؛ 120).

   همزمان با کار زیمل، دیدگاه جدیدی نسبت به روابط اجتماعی بعنوان منبعی از معنا و نظم در کار جامعه‌شناس پیشکسوت فرانسوی امیل دورکیم[4] آشکار گردید.دورکیم این اندیشه را بابحث گذار طولانی‌مدت از همبستگی مکانیکی[5] به ارگانیکی[6] مطرح کرد. برای او در گذشته انسجام از نوع مکانیکی بوده به خاطر این که آن فاقد قوه تفکر و از روی عادت و مبتنی بر الزمات و ساختار ثابتی از ارباب و رعیت بوده است. در این ساختارهمه از پایگاه و موقعیت خودوهمچنین موقعیت دیگران باخبر بودند و بعلاوه همه مردم عقاید یکسانی دارند که بر پایه مذهب است امادر انسجام ارگانیکی ساختار اجتماعی، ساختاری پیچیده است و تقسیم کار پیشرفته‌ای دارند (یان کرایب، 1382؛ 127).

  همان‌طور که مشخص است در نگاه دورکیم نیز در روند گذار از جوامع مکانیکی به ارگانیکی شاهد نوع تغییر در نوع روابط افراد جامعه هستیم. بطوری که در جوامع ارگانیکی به دلیل ارتباط مستقیم و چهره به چهره فرد میزان مراودات و ارتباط افراد با یکدیگر بیشتر بوده لذا سرمایه اجتماعی نیز بیشتر بوده است. بطوری که وی در بررسی خود بین خودکشی و همبستگی اجتماعی نوعی رابطه را بیان می‌دارد و می‌گوید که خودکشی در دوره‌های تغییر اجتماعی افزایش می‌یابد که ناشی از سست شدن بافت اجتماعی و تضعیف پیوندهای اجتماعی است.

   در نظر مارکس[7] نیز آگاهی طبقاتی پرولتاریا -به طبقه برای خود- منجر به انسجام درونی شده که در نتیجه خودآگاهی از استثماری است که توسط سرمایه‌دارانی بوجود آمده است که این انسجام بعنوان یک منبع سرمایه اجتماعی در واکنش به موقعیتی نشان دادن یک طبقه از مردم ناشی می‌شود.

   هم‌چنین الکسی دوتوکویل[8] در تشریح دموکراسی آمریکا به نقش زندگی انجمنی و نقش آن در پیشرفت اقتصادی آمریکا اشاره دارد. از نظر وی انجمن‌های داوطلبانه یک چسب اجتماعی ایجاد کرده که به پیوستگی آمریکایی‌ها کمک کرده در حالی که در اروپا پیوندهای رسمی موقعیت و تکلیف در قالب روابط سنتی و سلسله مراتب افراد را در کنار هم نگه می‌داشت (فیلد، 1388؛ 13)به اعتقاد وی زندگی انجمنی یکی از شالوده‌های مهم نظم اجتماعی در یک نظام به نسبت باز است و میزان بالای تعهد مدنی، از بروز استبداد جلوگیری کرده و به مردم آموخته که چطور در زندگی مدنی همکاری نمایند.


[1]- Gemeinschaft

[2]- Gessellschaft

[3]- George simmel

[4]- Emile Durkheim

[5]- Mechanical Solidarity

[6]- Organical solidarity

[7]- Karl Marx

[8]- Alexis de tocqueville

دانلود مبانی نظری و پیشینه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی

دانلود پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود


پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود

پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود

دانلود پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود

پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل docx
حجم فایل 351 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1) مقدمه........................................................................................................................................................

16

بخش اول

16

2-2) سرمایه فکری .... .....................................................................................................................................

19

2-2-1) مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری  ..........................................................................................

23

2-2-2) تعریف سرمایه فکری ...........................................................................................................................

2-2-3) انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری..................................................................................................

26

26

2-2-4) مشترکات نظریات ................................................................................................................................

2-2-4-1) سرمایه انسانی .................................................................................................................................

2-2-4-2) سرمایه ساختاری (سازمانی) ..........................................................................................................

2-2-4-3) سرمایه ارتباطی ( مشتری)...............................................................................................................

40

41

42

42

2-2-5) سنجش سرمایه فکری...........................................................................................................................

2-2-5-1) دلایل سنجش سرمایه فکری............................................................................................................

2-2-5-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری...................................................................................................

2-2-5-3) منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری ........................................................................................

42

42

45

45

2-2-6) مدل­ها و روش­های اندازه گیری سرمایه فکری  .................................................................................

49

2-2-6-1) مدل­های سنجش غیرمالی سرمایه فکری .........................................................................................

49

2-2-6-2) مدل­های سنجش پولی و مالی سرمایه فکری ...................................................................................

52

2-2-7) گزارش‌دهی سرمایه فکری ...................................................................................................................

59

2-2-7-1) مفروضات زیربنایی مدل گزارش‌دهی سرمایه فکری .......................................................................

60

2-2-7-2)  محتوای گزارش‌دهی سرمایه فکری .................................................................................................

62

بخش دوم : مدیریت سود...................................................................................................................................

62

2-3) سود مورد انتظار (عادی یا هدف) ..........................................................................................................

62

2-3-1) تعریف و تبیین مدیریت سود ...........................................................................................................

62

2-3-2) تاریخچه مدیریت سود........................................................................................................................

65

2-3-3) انواع مدیریت سود ..............................................................................................................................

67

2-3-4) انگیزه­های مدیریت در مدیریت سود .................................................................................................

68

2-3-5) مدیریت سود و رابطه­ ی آن با هزینه – منفعت ...................................................................................

70

2-3-6) جایگاه مدیریت سود ...........................................................................................................................

71

2-3-7) فرضیه مدیریت سود و فرضیه بازار.....................................................................................................

72

2-3-8) روش‌های مدیریت سود ......................................................................................................................

73

2-3-9) ابزارهای مدیریت سود ..........................................................................................................................

74

2-3-10) خصوصیات روشهای مدیریت سود ..................................................................................................

77

2-3-11) عوامل موثر بر مدیریت سود ............................................................................................................

80

2-3-12) رویکردهای مختلف مطالعه مدیریت سود ........................................................................................

82

بخش سوم: پیشینه تحقیق.................................................................................................................................

83

2-4-1) تحقیقات خارجی................................................................................................................................

83

2-4-2) تحقیقات داخلی..................................................................................................................................

88

دانلود پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود

دانلود پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و احتمال وقوع آشفتگی مالی


پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و احتمال وقوع آشفتگی مالی

پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و احتمال وقوع آشفتگی مالی

دانلود پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و احتمال وقوع آشفتگی مالی

پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و احتمال وقوع آشفتگی مالی
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل docx
حجم فایل 295 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1- مقدمه ..................................................................................................19

2-2- تعریف سرمایه فکری .................................................................................19

2-3- سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری .................................................................................22

2-4- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری .............................................................................................25

2-5- اجزای سرمایه فکری .........................................................................................26

2-5-1- سرمایه انسانی ...............................................................................................27

2-5-2- سرمایه ساختاری .................................................................................28

2-5-3- سرمایه مشتری (سرمایه بازار ) ..............................................................................................28

2-5-4- سرمایه نوآوری ..........................................................................................29

2-6- روش های اندازه گیری سرمایه فکری ...................................................................................................29

2-6-1- کیوی توبین ................................................................................................29

2-6-2- حسابداری منابع انسانی ..................................................................................30

2-6-3- ترازنامه نامرئی ................................................................................................30

2-6-4- کارت ارزیابی متوازن ............................................................................................31

2-6-5- سرمایه فکری مستقیم .......................................................................................32

2-6-6- جهت یابی اسکاندیا ...........................................................................................32

2-6-7- حسابداری و هزینه یابی منابع انسانی ................................................................................................33

2-6-8- کارگزار تکنولوژی ...........................................................................................33

2-6-9- کنترل دارایی نامشهود ...................................................................................................34

2-6-10- ارزش افزوده اقتصادی ..................................................................................................34

2-6-11- ارزش بازار به دفتر ..........................................................................................35

2-6-12- ارزش نامشهود محاسبه شده ...........................................................................................................36

2-6-13- جستجوگر ارزش ...........................................................................................37

2-6-14- نتایج امتیازی زنجیره ارزش .............................................................................................................37

2-7- فرمول های محاسباتی و روش های کمی جهت محاسبه ارزش سرمایه های فکری .............................38

2-8- طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری ..................................................................................39

2-8-1- طبقه اول : روش های سرمایه فکری مستقیم .....................................................................................39

2-8-2- طبقه دوم : روش های سرمایه گذاری بازار .......................................................................................40

2-8-3- طبقه سوم : روش های بازگشت روی دارایی ها ...............................................................................40

2-8-4- طبقه چهارم : روش های کارت امتیازی ............................................................................................40

2-9- زنجیره ارزش .........................................................................................................40

2-9-1- فعالیت های اصلی زنجیره ارزش .......................................................................................................41

2-9-2- فعالیت های پشتیبانی زنجیره  ارزش .................................................................................................42

2-10- مدیریت دانش ....................................................................................................44

2-11- زمینه های پدیداری مدیریت دانش ......................................................................................................45

2-12- انواع دانش ................................................................................................................45

2-13- مفهوم مدیریت دانش ...............................................................................................46

2-14- مدیریت موفق سرمایه فکری ................................................................................................................47

2-15- الگوی ارزش افزوده اقتصادی ..............................................................................................................48

2-16- آشفتگی مالی .....................................................................................................49

2-17- علل مشکلات مالی ...............................................................................................51

2-18- میزان ناکامی ها و شکست های تجاری ...............................................................................................52

2-19- هزینه آشفتگی مالی ...........................................................................................53

2-20- آشفتگی مالی و منابع نقدی نگهداری شده ...........................................................................................54

2-21- مدل آلتمن برای پیش بینی آشفتگی مالی .............................................................................................55

2-22- پیشینه تحقیق ..........................................................................................59

2-22-1- سرمایه فکری .......................................................................................59

2-22-1-1- پیشینه تحقیق خارجی ...................................................................................59

2-22-1-2- پیشینه تحقیق داخلی ...............................................................................63

2-22-2- آشفتگی مالی..................... .........................................................66

2-22-2-1- پیشینه تحقیق خارجی .....................................................................................66

2-22-2-2- پیشینه تحقیق داخلی .........................................................................68

2-23- مقایسه تحقیق با تحقیقات داخلی و خارجی صورت گرفته ....................................................72

دانلود پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و احتمال وقوع آشفتگی مالی

دانلود پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه


پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه

پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه

دانلود پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه

پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل docx
حجم فایل 91 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1- مقدمه.................................................................... 11

2-2- مبانی نظری ................................................................ 11

2-2-1- ساختار سرمایه........................................................... 11

2-2-2- عوامل موثر بر تصمیمات ساختار سرمایه...................... 13

2-2-3- تئوری ساختار سرمایه........................................19

2-2-3-1- نظریه سنتی ...............................................21

2-2-3-2- دیدگاه مودیلیانی و میلر..............................................22

2-2-3-3- تئوری موازنه ایستا .................................23

2-2-3-4- تئوری سلسله مراتبی ..........................................25

2-2-3-5- تئوری عدم تقارن اصلاعاتی........................................26

2-2-3-6- نظریه هزینه های نمایندگی بدهی ..............................27

2-2-3-7- مذاکره مجدد و انحلال شرکت ..............................28

2-2-3-8- نظریه صلاحدید مدیریت ...........................................29

2-2-4- بازده سرمایه گذاری......................................................29

2-2-5- بازده غیر عادی.....................................................31

2-3- پیشینه پژوهش.......................................................32

2-3-1- پژوهش‌های خارجی.......................................................32

2-3-2- پژوهش‌های داخلی......................................................37

2-4- خلاصه فصل.................................................................39

دانلود پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه

دانلود پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه و وجه نقد آزاد


پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه و وجه نقد آزاد

پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه و وجه نقد آزاد

دانلود پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه و وجه نقد آزاد

پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه و وجه نقد آزاد
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل docx
حجم فایل 234 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1 مقدمه. 12

2 2 ادبیات موضوعی.. 13

2-2-1- تعریف ساختار سرمایه. 13

2-2-1-1-نظریه های مرتبط با ساختار سرمایه. 14

2-2-1-1-1- نظریه  درآمد خالص 15

2-2-1-1-2- نظریه درآمد عملیاتی خالص..... 15

2-2-1-1-3-نظریه سنتی.. 15

2-2-1-2- تئوری های مختلف پیرامون ساختار سرمایه شرکتها 16

2-2-1-2-1-تئوری مودیلیانی میلر. 16

2-2-1-2-2- مالیات و نظزیه مودیلیانی و میلر. 17

2-2-1-2-3- هزینه های ورشکستگی و نظریه مودیلیانی و میلر. 17

2-2-1-2-4- هزینه های نمایندگی و نظریه مودیلیانی و میلر. 17

2-2-1-2-5- تئوری تبادل ایستا 18

2-2-1-2-6 تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی.. 18

2-2-1-2-7 تئوری ساختار سازمانی.. 19

2-2-2- هزینه سرمایه. 19

2-2-3- عوامل موثر بر ساختار سرمایه. 20

2-2-3-1- ملاحظات مالیاتی.. 20

2-2-3-2- نوع دارایی های شرکت... 20

2-2-3-3- نوسان سود عملیاتی شرکت... 21

2-2-4 - وجه نقد آزاد. 21

2-2-4-1- تعریف جریان وجه نقد آزاد. 22

2-2-4-2- محاسبه جریان وجه نقد آزاد. 22

2-2-4-3- مشکلات نمایندگی جریان وجه نقد. 23

2-2-4-4- مکانیزم های موثر برنمایندگی جریان وجه نقد آزاد. 24

2-2-5- شاخص های عملکرد مالی.. 25

2-2-6- فرضیه کارایی بازار. 35

2-2-6-1- انواع کارایی : 35

2-2-6-2- سطوح مختلف کارایی.. 35

2-2-6-3- مفروضات بازار کانل سرمایه : 36

2-3- پیشینه تحقیق : 40

2-3-1- تحقیقات انجام شده در خارج : 40

2-3-2- ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺸﻮﺭ: 41

2-4- خلاصه فصل.. 43

دانلود پیشینه و مبانی نظری ساختار سرمایه و وجه نقد آزاد